علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 معمولاً زمانی رخ می دهد، که این قطعه فشار واقعی روغن داخل گیربکس را به درستی تشخیص ندهد و باعث عدم انتقال آن به واحد کنترل خودرو شود.
در واقع سنسور فشار روغن از قطعات مهم در سیستم انتقال قدرت است، که وظیفه آن نظارت بر فشار روغن و کمک به عملکرد گیربکس می باشد.
در صورت خرابی سنسور، مشکلاتی مانند تأخیر در تعویض دنده، لغزش گیربکس، ضربه زدن هنگام تغییر دنده و روشن شدن چراغ هشدار رخ می دهد.
در ادامه علائم و همچنین مواردی که باعث آسیب به قطعات داخلی گیربکس و افزایش هزینه های تعمیر می شوند، را توضیح خواهیم داد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید
بررسی علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206
زمانی که علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 مشاهده می شود، یعنی به احتمال قوی سنسور دچار اختلال شده است.
داغ شدن گیر بکس، بالا رفتن غیرعادی دمای روغن و روشن شدن چراغ چک یا لغزش کلاچ از مهم ترین علائم خرابی سنسور هستند.. گاز هرز خوردن و افت شتاب نیز از دیگر علائم شایع در خرابی سنسور است.
زمانی که سنسور خراب باشد، دیاگ خطای مرتبط با فشار روغن یا تنظیم فشار را نشان می دهد. این اخطار در دیاگ، مکانیک را به سمت خرابی سنسور فشار هدایت می کند. در ادامه علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 را بیشتر بررسی می کنیم؛
تأخیر در درگیری دنده ها بعد از قرار دادن دسته دنده
اولین علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 با کاهش عملکرد گیربکس و اختلال در کارکرد آن بروز پیدا می کند.
از آن جا که وظیفه سنسور فشار روغن، انتقال اطلاعات به واحد کنترل خودرو است، بنابراین اگر این سنسور دچار خرابی شود، سیستم کنترل گیربکس اطلاعات را در یافت نکرده و دستور تعویض دنده را به درستی اجرا نمی کند.

لرزش یا تقه در شروع حرکت و هنگام کاهش سرعت
گاهی زمان تعویض دنده صدای شبیه تقه زدن شنیده می شود. این مورد نیز یکی دیگر از راه های تشخیص خرابی سنسور و درست عمل نکردن گیربکس می باشد.
بنابراین یکی از نشانه های رایج علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206، تعویض نامنظم دنده ها یا تأخیر در تعویض آن است.
همچنین هرگاه زمان استارت، شتاب گیری یا در هنگام ترمز کوتاه، ماشین لرزش داشت، یا سرعت و شتاب کاهش یافت، یعنی گیربکس اطلاعات درستی از سنسور دریافت نمی کند.
برای تشخیص دقیق علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 معمولاً از دستگاه دیاگ استفاده می شود، در صورت مشاهده این علائم بهتر است، خودرو را یک متخصص گیربکس اتوماتیک بررسی کند، تا از آسیب های جدی تر جلوگیری شود.
داغ شدن گیر بکس و بالا رفتن غیر عادی دمای روغن
داغ شدن گیر بکس و بالا رفتن غیر عادی دمای روغن از دیگر علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 است. وقتی سنسور فشار روغن گیر بکس را نادرست گزارش می دهد، فشار خط به هم می ریزد و کلاچ ها لغزش می کنند. نتیجه لغزش تولید گرمای زیاد و داغ شدن بدنه گیربکس، بوی سوختگی است.
راه کار برای جلوگیری از علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206
برای جلوگیری از بروز علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 لازم است، نگهداری صحیح از سیستم گیربکس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
یکی از مهم ترین اقدامات، تعویض به موقع روغن گیربکس و استفاده از روغن با کیفیت و استاندارد است. روغن آلوده یا کهنه باعث ایجاد رسوبات و ذرات اضافی در سیستم شده و عملکرد سنسور فشار روغن را مختل خواهد کرد.
همچنین بررسی دوره ای وضعیت سنسور فشار و گیربکس و انجام سرویس های منظم از بروز بسیاری از علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 جلوگیری می کند. در این سرویس ها معمولاً سطح و کیفیت روغن گیربکس، سلامت سیم کشی ها و عملکرد سنسورها بررسی می شود.
توجه به نحوه رانندگی نیز اهمیت زیادی دارد، شتاب گیری های ناگهانی، کلاچ و تعویض دنده غیر اصولی و فشار بیش از حد به موتور خودرو باعث افزایش دمای گیربکس شده و به قطعاتی مانند سنسور فشار روغن آسیب می رساند. کنترل موارد زیر تا حد زیادی از بروز علائم خرابی سنسور فشار جلوگیری می کند؛
بررسی بدنه سنسور
زمانی که بدنه سنسور در اثر ضربه یا استهلاک دچار آسیب و ترک خوردگی شود، ممکن است در اثر این اتفاق علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 قابل مشاهده باشد.
چون چنین آسیبی بر عملکرد صحیح سنسور اثر می گذارد و باعث بروز خطا در انتقال اطلاعات به واحد کنترل الکترونیکی خودرو ارسال می شود. در نتیجه امکان دارد، خطا هایی در سیستم ثبت گردد و عملکرد گیربکس را با مشکل مواجه سازد.
پس به عنوان یک راه کار برای کنترل و جلوگیری از علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206، از هر گونه آسیب و ضربه به آن خودداری نمایید.
در صورت بروز ترک یا استهلاک در بدنه سنسور فشار، سریعا اقدام به تعویض آن کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص خرید سنسور مناسب 206 می توانید از متخصصین ماهر سایوت مشورت بگیرید.
تعویض به موقع فیلتر و روغن گیربکس
با گذشت زمان و استفاده مداوم از خودرو، روغن گیربکس کیفیت اولیه خود را از دست داده و دچار آلودگی می شود. وجود ذرات فلزی، رسوبات یا کثیفی در روغن، بروز علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 را به دنبال دارد.
برای پیشگیری از چنین مشکلاتی، تعویض به موقع فیلتر و همچنین روغن گیربکس پیشنهاد می شود. البته نباید از اهمیت استفاده از روغن استاندارد و باکیفیت چشم پوشی کرد.

کلام پایانی
توجه به علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 برای کاهش خسارات ناشی از خرابی گیربکس اهمیت زیادی دارد.
در صورت خرابی سنسور فشار روغن و عدم توجه به علائم آن مانند تعویض با تاخیر دنده، گیر کردن دنده، تقه و ضربه زدن ممکن است کل گیربکس آسیب ببیند و هزینه زیاد و کلافگی های دنبال قطعات و تعمیرکار مناسب گشتن را ایجاد کند.
تشخیص زود هنگام و توجه به نشانه های این علائم کمک می کند، تا از آسیب های بیشتر به قطعات داخلی گیربکس جلوگیری شده و هزینه های تعمیر کاهش یابد.
اگر در عملکرد گیربکس خودرو تغییرات غیرعادی مشاهده کردید، بهتر است در کوتاه ترین زمان ممکن خودرو را برای بررسی دقیق به یک متخصص نشان دهید، یا از متخصصان مجموعه سایوت مشاوره و راهنمایی بگیرید.
سوالات متداول
1- علائم خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206چیست؟
تأخیر در تعویض دنده، ضربه هنگام تغییر دنده، روشن شدن چراغ چک و گاهی گیر کردن خودرو در یک دنده از رایج ترین علائم خرابی سنسور هستند.
2-آیا با سنسور فشار روغن خراب می توان رانندگی کرد؟
بله اما باعث عملکرد نادرست گیربکس می شود و در صورت ادامه رانندگی با این شرایط، احتمال آسیب به قطعات داخلی گیربکس افزایش پیدا می کند.
3-هزینه تعویض سنسور فشار روغن گیربکس اتومات 206 چقدر است؟
هزینه تعویض سنسور به عواملی مانند قیمت قطعه، دستمزد تعمیرکار و وضعیت کلی گیربکس بستگی دارد.





